Riepas ir nozīmīgs komponents, kas palīdz izstrādāt komandu stratēģijas sacensību laikā. No riepu veida, sastāva un kalpošanas ilguma atkarīgs, cik daudz pitstopu braucējs veiks sacīkšu laikā. Riepu izvēli arī nosaka laikapstākļi trasē. Tāpat kā Latvijas ceļu braucēji izvēlas ziemas riepas vai vasaras riepas – https://www.riepas.lv/vasaras-riepas, ievērojot laikapstākļus.

Pirelli ir vienīgais riepu piegādātājs Formula 1 kopš 2011. gada. FIA ir parakstījis līgumu ar Pirelli līdz 2024. gadam. FIA vēlējās, lai riepas būtu uzticamas, bet ātrāk nolietotos, lai radītu karstas sacensības dalībnieku vidū. Dažādu veidu Pirelli riepu atšķirīgā nodiluma dēļ rodas interesantas komandu stratēģijas. Ļoti bieži divi vienas komandas braucēji dažādos laikos var sacensties ar dažādu veidu riepām.

Riepas sausai un slapjai trasei

Pastāv divu veidu riepas: paredzētas sausai un slapjai trasei. Galvenā atšķirība starp tām ir protektora veids. Protektors ir riepas daļa, kas saskaras ar ceļu. Riepas sausai trasei ir ar “gludu” protektoru, kas nozīmē, ka visa riepas virsma ir gluda, lai maksimāli palielinātu gumijas kontaktu ar ceļu. Maksimāls gumijas kontakts ar ceļu nozīmē maksimālu saķeri.

Savukārt riepas slapjai trasei ir veidotas ar “rievotu” protektoru. Rievu mērķis ir izjaukt uz ceļa esošās ūdens virsmas slāni, lai varētu vadīt automašīnu. Ūdens tiek izlaists caur protektoru rievām.

Kāpēc nelieto vienu riepu veidu visiem laikapstākļiem?

F1 sacīkstes ir liels autosporta notikums, un visi dalībnieki vēlas, lai automobiļi darbotos maksimāli efektīvi. To vislabāk var panākt, izmantojot dažādus riepu veidus, kas var optimizēt veiktspēju neatkarīgi no laikapstākļiem.

Kas notiktu, ja mitros laikapstākļos tiktu izmantotas riepas, kas paredzētas sausam segumam? Lietus pārklāj trasi ar ūdens kārtu. Tā vietā, lai riepas, kas paredzētas sausam laikam pieķertos pie ceļa, tās slīd pa ūdens slāni, veidojot pa visam mazu vai nekādu berzi. Sliktākajā gadījumā automašīna pilnībā brauc pa ūdens virsmu (tā dēvētā akvaplanēšana), un autovadītājs var pilnībā zaudēt kontroli pār automašīnu.

No otras puses, izmantojot riepas, kas paredzētas slapjam laikam uz sausas trases, saķere un veiktspēja nav optimāla. Jebkurā gadījumā, ja netiek izmantotas pareizās riepas konkrētajos laikapstākļos, rezultāti var būt ļoti slikti.

Cik daudz riepu Formula 1 komanda saņem sacensībām?

Pirelli izvēlas trīs maisījumus no tās rīcībā esošajiem pieciem katrai Grand Prix sacīkstei, miksus izvēlas, apspriežoties ar laikapstākļu noteicējiem un FIA. Liela uzmanība tiek pievērsta trasei un saķerei, ko riepas nodrošina ar trasi. Pēc tam riepas tiek ražotas, izmantojot izvēlētos maisījumus, un nogādātas uz sacensību norises vietu. Pirelli piegādā aptuveni 1800 riepu katrai sacīkšu nedēļas nogalei. Kopējais riepu skaits, ko Pirelli piegādā FIA vienā F1 sezonā, ir gandrīz 40 000 riepu.

Katrai F1 komandai tiek izsniegti divdesmit riepu komplekti Grand Prix nedēļas nogalei. No tiem 13 komplekti ir riepas sausam laikam un 7 komplekti – slapjam. Sauso riepu 13 komplekti sastāv no cietajām, vidēji cietajām un mīkstajām riepām, kas attiecīgi apzīmētas ar baltu, dzeltenu un sarkanu krāsu. Slapjā seguma komplekti ir sadalīti 4 vidēji slapjos seguma riepu komplektos un 3 slapja seguma riepu komplektos, kas attiecīgi apzīmēti ar zaļu un zilu krāsu. Šīs riepas jāizmanto brīvajos treniņos, kvalifikācijā un sacīkstēs saskaņā ar FIA noteiktajiem riepu izmantošanas noteikumiem. Riepas ir marķētas ar identifikācijas marķējumu, lai to izmantošanas laikā varētu izsekot un pārbaudīt.